27 juni 2022
Een mooie en bijzondere periode om op terug te kijken!
Hoe is het allemaal begonnen?
Op 1 juli 1992 was de oprichting bij de Kamer van Koophandel een feit. Gestart met een DOS computer (kent u hem nog?), matrixprinter voor de facturatie, laserprinter (erg modern toen) en héél veel ordners. Aan de hand van het handschrift van de toen nog handgeschreven sollicitatiebrief, herkenden wij de kandidaat en maakten wij aantekeningen op het CV om deze nog sneller te herkennen. Zo was op CV’s te lezen: “dikke snor”, “dunne snor”, “langdradige techneut” of zoiets als “ vindt zichzelf best wel goed”.
Onze eerste mobiele telefoon was een “Kermit” van PTT. Je moest naar een Greenpoint in de stad om hiermee te kunnen bellen. Ook de opvolgende versie was meer van het type koelkastmodel en nauwelijks mee te nemen onderweg! Maar je was mobiel bereikbaar en dat had zo zijn voordelen. Ook internet bestond nog niet, maar toen het eind jaren 90 zijn intrede deed, moest je eerst inbellen met een modem, voordat je op het wereld wijde web terecht kwam.
In de beginjaren zaten we op zolder, de klassieke manier van het starten van een bedrijf. Mijn compagnon en ik haalden de kandidaten van het station op, want optimale service stond vanaf het begin al hoog in het vaandel. De zomers waren heet onder het dakraam en de winters koud.
Het was de bedoeling om hier 2 maanden te zitten, maar het werden 2 jaar!
Dit had alles te maken met de goede onderlinge samenwerking en het feit dat kandidaten het niet erg vonden om op zolder een intakegesprek te voeren. Sterker nog, mensen vonden het juist leuk dat ze aan de basis van ons bedrijf mee konden werken. En niet onbelangrijk, we draaiden goed, dus waarom verkassen als we wat spek op de botten konden kweken?
Heb je nog bijzondere dingen meegemaakt?
In de afgelopen 30 jaar heb ik leuke en minder leuke dingen meegemaakt. Om er een paar te noemen:
Een medewerker die in scheiding lag en net zo lang bleef overwerken tot hij op het werk alleen was en hier kon blijven slapen. Dit werd uiteraard niet echt gewaardeerd door het constructie bureau waar hij via ons werkzaam was. Of die medewerker die zichzelf onbedoeld had opgesloten in het toilet en zich via het systeemplafond moest bevrijden.
Zo heb ik ook jaren geleden de 4-daagse van Nijmegen gelopen en zat Leen, een man die 25 jaar voor ons werkzaam is geweest, aan de kant van de weg om mij aan te moedigen. Ik mocht niet eerder doorlopen voordat ik mijn buik vol gegeten en gedronken had!
Het zijn momenten die ik niet snel vergeet.
Waar mag je best trots op zijn?
Als je die vraag aan mij stelt komt als eerste naar boven: het al 30 jaar met plezier ondernemen en bezig zijn met mensen blij maken met een nieuwe job en de klant voorzien van de passende kandidaat. En dit na al die jaren nog steeds met als basis de kernwaarden van toen: eerlijk, professioneel en met plezier, waarbij waardering over en weer de basis vormt. Waardering zoals het kistje wijn dat ik kreeg bij de bemiddeling van een manager omdat zij blij was met haar nieuwe baan of de taart die wij als team kregen van een nieuwe medewerker, blij met zijn baan als tekenaar.
En dan die betrokkenheid tijdens mijn fietsreis naar Rome vorige maand, waarbij onder mijn volgers diverse relaties en medewerkers zaten. Erg leuk om te ervaren!
Waarin is QP onderscheidend?
Dat is een vraag die eerlijk gezegd best lastig te beantwoorden is zonder in clichés te vervallen. Voor mij bestaat het onderscheidende vermogen uit het écht oprecht geïnteresseerd zijn in de mens tegenover je en aan hem of haar een eerlijk advies te geven. Je kan dit naar mijn overtuiging afmeten aan de tevredenheid van de kandidaat en klant en het feit dat mensen bij ons terugkomen, ook na jaren!
Daarbij is de vaste kern van medewerkers op kantoor, met gemiddeld langere dienstverbanden dan in de branche gebruikelijk, voor mij een teken dat het fijn werken is bij QP. Dit is tevens een goede basis voor het in stand houden van een goede relatie. Iets dat voor ons vanzelfsprekend is, maar nogal eens als niet vanzelfsprekend wordt ervaren.
Tijden veranderen. Hoe gaat QP hiermee om?
Als ik terugdenk zijn er nogal wat (externe) veranderingen geweest. Van de overgang naar de Euro, de eerder genoemde opkomst van het internet, de bankencrisis, de coronacrisis en nu de situatie in Oekraïne met alle gevolgen van dien. De basis is en blijft het vasthouden aan de kern van onze commerciële dienstverlening: Met veel plezier medewerkers en opdrachtgevers op een professionele en eerlijke manier aan elkaar verbinden.
Tegenwoordig gebeurt dit, veel meer dan vroeger, op een snelle digitale manier. Dit was eerlijk gezegd wennen voor mij, maar het heeft ook zeker zijn voordelen! Wij hebben geïnvesteerd in diverse computersystemen en kennis van de markt en flexibiliteit in het handelen van onze medewerkers is van steeds groter belang.
De toekomst?
Die zie ik met groot vertrouwen tegemoet! Natuurlijk hebben we op dit moment te maken met onzekerheid in de economie en krapte op de arbeidsmarkt. Wat je wel ziet is dat de flexibiliteit van de arbeidsmarkt alleen maar toeneemt. Met het hele QP-team, waar ik enorm trots op ben, zullen wij zeker het verschil blijven maken. Ik hoop dan ook nog vele jaren op onze unieke wijze mensen en bedrijven aan elkaar te mogen blijven verbinden.