07 juni 2019
Richard, onze consultant civiele techniek, ging deze week op projectbezoek in Amsterdam bij een oud gedetacheerde van hem. Hij is daar werkzaam als werkvoorbereider/projectleider civiel en is onder andere verantwoordelijk voor het maken van de fietsenstalling onder het water bij het Centraal Station in Amsterdam. Een fascinerend en bovenal complex civiel project.
Onder het water van het Open Havenfront (ter hoogte van het Victoriahotel) komt een grote fietsenstalling. De ingang komt ter hoogte van de kruising Prins Hendrikkade / Martelaarsgracht. De fietsenstalling biedt plaats aan 7.000 fietsen en het water erboven blijft diep genoeg voor de passagiersvaart. Naast deze fietsenstalling wordt er ook gewerkt aan fietsparkeerplekken elders op het Stationseiland. Hierdoor kunnen er in 2020 17.500 fietsen gemakkelijk en uit het zicht geparkeerd worden. En in 2030 maar liefst 21.500 fietsen!
Er komt meer ruimte voor voetgangers en fietsers. De Prins Hendrikkade wordt vernieuwd tussen de Schreierstoren en de Droogbak. De meest ingrijpende verandering vindt plaats tussen het Damrak en de Martelaarsgracht. Dit deel wordt namelijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Doorgaand autoverkeer rijdt via de IJ-zijde van het station. Voetgangers en fietsers krijgen op deze manier maximaal de ruimte. Gemotoriseerd verkeer kan in de toekomst vanaf het Damrak niet meer linksaf slaan. Auto’s gaan rechtsaf naar de nieuwe Odebrug, onder het spoor door linksaf door de Michiel de Ruyter autotunnel, weer linksaf door de Westertoegang, Prins Hendrikkade, Martelaarsgracht, Hekelveld, Spuistraat en komen dan uit bij de Raadhuisstraat. Om te zorgen dat ook hoge voertuigen deze route kunnen nemen, wordt de Westertoegang verdiept van 3,5 meter naar 4 meter. Op de hele Prins Hendrikkade komen de fietspaden verder van de gevels af te liggen. Zo komt er nog meer ruimte en zicht voor de voetgangers.
Het ontgraven van de fietsenstalling is een complex project omdat de Nood/Zuidlijn er onderdoor loopt. Richard werd mee ondergronds genomen en kon alles met eigen ogen aanschouwen. Omdat er voor de graafwerkzaamheden maar heel weinig plek dan wel oppervlak is, wordt er voor het ontgraven gebruikt gemaakt van een bijzondere techniek. Bij deze techniek “grondvriezing” genaamd, wordt het grondwater bevroren. Hierdoor wordt de grond sterker en ondoorlatend en is deze preciezer te bewerken. Een monsterklus op een spreekwoordelijke postzegel met een nagenoeg niet bestaande foutmarge. Meer informatie hierover kun je hier lezen.
Zou jij ook graag willen werken aan mooie civiele projecten? Neem dan contact op met Richard. Hij gaat graag met je om de tafel zitten om de mogelijkheden te bespreken.